zondag 1 augustus 2010

Kip met Pfifferlingen (cantherellen)

Het is vakantie, tenminste het was tot gister voor mij vakantie. Ik heb heerlijk in Duitsland 2 weken geslapen, gelezen, gezeild, gekookt en gegeten. Nu is dus weer thuis en me voorbereiden op de dagelijkse werkzaamheden van mijn leventje in Amsterdam. Dit kan niet zonder eerst mijn kook ervaringen te delen.


Pfifferlingen bakken vol op het marktje van Laboe en voor een prikkie! Pfifferlingen zijn cantharellen en wat voor! Ze zien er prachtig uit en hebben een heerlijke smaak. Het leuke om zelfs al bij onze ooster buren te ervaren zijn de kleine verschillen op de markt. Zo hebben ze daar wel kipfilet maar kun je er ook kippenborst kopen. Dat is inclusief borstkas en vel. Dit doet de smaak zeker ten goede! Het vlees is ook vlees, dus niet  gemangeld in een grote centrifuge om water op te laten nemen. 


Goed ik had een maaltje bereid voor de grootoudjes van Fien.


Kip met Pfifferlingen voor 5




Kippenborst met vel en bot (je kan hier natuurlijk alle soorten kip voor gebruiken als er maar vel aan zit)
Peper en zout
250 gr cantharellen
2 teentjes knoflook, gehakt
bosui 5 stengels, gehakt en versnippert
bos platte peterselie, gehakt
1 a 2 glazen witte wijn
2 klontjes boter


Haal het vel van de kip en bak dit in een braadpan of koekenpan met antiaanbaklaag. De kippenborst wrijf je goed  in met peper en zout en leg je even weg. Het vel bevat veel vet door dit te gebruiken om in te bakken heb je geen boter of olie nodig. En het is ook nog veel lekkerder. Hierin fruit je 1 bosuitje en de 2 teentjes knoflook in. Vervolgens doe je de pfifferlingen/ cantharellen met de gehakte peterselie (hou wat over voor de garnering) en 2 stengels gehakte en versnipperde bosui erbij. Bak die even zodat alle cantharellen warm zijn en de pan. Blus het af met een glas witte wijn. Ik heb hiervoor een chardonnay gebruikt. Een klein klontje boter er in. De smaken even laten versmelten in de pan. Doe de cantharellen in een bak, maar laat de kippenvellen nog in de pan achter. De pan hoeft niet schoongemaakt te worden gemaakt. Zorg dat de pan weer goed warm is en bak hier op heel hoog vuur de kippen om en om knapperig. Als de kippenborsten aan alle kanten goed aan gebakken zijn mogen de cantharellen er weer bij. Zet het vuur zacht. Een deksel op de pan en 15 min tot 20 min zachtjes laten garen. Af en toe even spieken mag. Als het te droog wordt kan je er een scheutje wijn bij doen. 5 min van te voren de laatste bosui erbij doen. Deze zijn dan lekker knapperig. 
Af maken met een laatste scheut wijn en een klein klontje boter.


Heerlijk met een pasta of de lokale knuddel (dit heet anders, maar ik kan even niet op de naam komen) en een frisse salade of zo als ik heb gedaan Courgette tomaten salade maar dan anders!


Het was echt goed gelukt! 
Simpel, snel, en heerlijk! enjoy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten