vrijdag 11 juni 2010

Ossobuco

Vandaag zou het eigenlijk heerlijk weer moeten zijn.  Maar de zomerse zon in de tuin laat het afweten en blootje voetjes zijn fijn warm verborgen in sokken... Toch wel een beetje jammer. Gelukkig kan ik van heel veel dingen gelukkig worden zoals dat het niet weers afhankelijk is dat er mensen komen eten. Lieve vriendjes waar ik geregeld etentjes en spelletjes avondjes mee heb komen vanavond eten...
Veel wijntjes, veel kletsen, muziekjes (en vanavond dan de opening van het wk op de achtergrond)
Ik ben expres thuis gaan werken om de ossobuco in de gaten te houden. Want dit gerecht is makkelijk voor een grote groep en heerlijk met een frisse sla en brood, maar het kost wat tijd.


Een beter maaltje is er niet voor vanavond. Toch een lekker warm maaltje met een zomerstintje maar hoeft niet persee in de zon.
Ik ben verhuist dus moet me weer opnieuw orienteren op de winkels om me heen. Vandaag heb ik een echte mokumse slager uitgerpobeert op de Jan Evertse, op de hoek met het Mercatorplein.
Alle vrouwtjes die hier kwamen zijn oud, met accent en met een flink geluid! De slager zelf is een tengere, zachtaardige, stille man. Geweldig om hier even te mogen wachten.
De turkse supermarktjes hebben prima groenten, maar toch ga ik mn marokaanse kippenboer (die ook groenten heeft) missen...


Goed.. de Ossobuco




Het recept heb ik ge-ent op een recept van Big Book of Basics!

Voor 4 vleesliefhebbers en liefhebbers voor klassiek... (maar dan kan ik me dan weer niet aan t klassieke recept houden)

4 kalfsschenkels (bij de slager)
3 bio wortels
4 stengels bleekselderij
2 uien
3 teentjes knoflook
1 bosje peterselie
boter
olijfolie
zout/zwarte peper (uit de molen)
1 blik gepelde tomaten
flinke hand pitloze zwarte olijven
250ml rundvleesboullion (even trekken van een schenkel met een boullionblokje of voor de snelle variant een pot uit de supermarkt)


Voor de gremolata
1 onbepoten citroen (goed geboend)
1 grote bos platte peterselie (bij de turk)
2 teentjes knoflook (heel fijn gehakt)


De schenkels even afspoelen en droog deppen (er kunnen namelijk nog botscherfjes bij t vlees zitten van t zagen)


De wortels, uien en bleekselderij schoonmaken en heel fijn hakken (ik doe t echt altijd in fijne blokjes dit is goed voor de textuur van de saus). De peterselie fijn knippen ( een schaar in de keuken is toch ook een fijne tool)


In een grote braadpan de boter en olie warm maken en de schenkels om en om dicht schoeien. De porien moeten goed dicht schoeien en de schenkels mogen lekker krokant gebakken  zijn. Je neemt ze uit de pan en doe er dan zout en peper over. In de jus van het vlees kan je vervolgens de fijn gesneden groentes in de pan. Kort aan fruiten en de tomaten uit t blik en de olijven erbij . Zout en peper en de boullion toevoegen... DIT RUIKT AL LEKKER>>>> WHOEI
Dit mengsel moet even een beetje inkoken. 20 min lekker laten koken. Dan mag het vlees weer bij de saus. Laat dit zo lang mogelijk staan. 1,5 uur is de streef tijd, maar het lekkerste is als je dit gerecht een dag van te voren klaar maakt.


Bij het opdienen is het lekker om de gremolata er bij te serveren. De citroen schil raspen en mengen met de fijngehakte knoflook en de fijn geknipte peterselie. Dit geeft een lekkere frisse touch aan de ossobuco.


Heerlijk met brood en een frisse salade. Lekkere wijntjes, fijne spelletjes met lieve vriendjes!




ENJOY

Geen opmerkingen:

Een reactie posten