zondag 1 augustus 2010

Restaurant Intermezzo: STARK in Kappeln

Tijdens de vakantie zijn van Laboe naar Kappeln gezeild. Beide zijn twee plaatsjes aan de Oostzee en beide plaatsjes hebben iets kneuterigs, bijzonders en vooral Oostzee's. Er zijn veel visrestaurantjes die met de verste vis werken die de vissertjes direct uit de botter het restaurant in brengen. Echt een genot om alleen al dat taffreel te bekijken.

Laboe zal vast nog een aantal keren voorbij komen met name over de Fisch Kuche. Dit is de favoriete plek om een broodje garnalen te halen als lunch of een Brad Fisch te halen als avondmaal. Hier is alles vers, simpel, gemoedelijk en goed.

We voeren met een aardig windje in de zeilen in 5 uurtjes naar Kappeln. Het laatst stuk is door de Schlei (een kreek/rivier) eerst kom je langs Schleimunde een gehucht aan het eind van een strekdam met 3 huizen en een haventje. Je kan er alleen per boot komen. Vervolgens verder de Schlei op met aan weerskanten prachtige vakwerk huizen met rieten daken. Het is een heuvelachtig landschap met een zeer hoog lieflijkheidsgehalte. Dit doet veel voor je over romantiserend vermogen om alles wat je aantreft leuk lief en gezellig te vinden.

Goed, aangekomen in Kappeln hebben we trek en gaan op weg naar Stark... dit restaurantje is zoals ik het zou willen doen als ik een restaurantje begin.
Het is klein er staan hooguit voor 30 personen tafels en een paar tafeltjes buiten. Dit terwijl de omringende ondernemers giga terrassen buiten hebben staan. Er staan wat Duitse Strandkorven om een goed glas wijn in te drinken.
Ze serveren ook aan boord als je aan de kade ligt met de kuip naar de kade. Wat een service is dat!
We gaan zitten. Er wordt een drankje op genomen en meteen staat er een grote salade voor onze neus, zonder dat we een kaart hebben gezien of iets.. Het is 1 menu. Salade met allerlei anti pasti achtige, in zuur gelegde gegrilde groentes. Van champignons, courgettes, mini aubergine en rode paprika. Zeer smakelijk, gezond en gastvrij. Met een lekker broodje erbij was het een top vooraf.

Vervolgens mochten we mee lopen naar een grote vitrine waarin allerlei dag verse vis lag. We kregen een welkomstwoord van de chef en hij stelde ons voor aan zijn vissen. We mochten een bereidingswijze kiezen van stoven, braden, grillen, met saus, zonder saus, in deeg zonder deeg. Het was een leuk verhaal. En vervolgens konden we een visje uit zoeken. We kozen ieder een vis en bleven nog vertwijfeld naar wat andere soorten kijken. Van Kabeljauw, zalmforel, gambas, botervis, een brakke soort met een zwart spits neusje, die kon ik niet thuisbrengen. Hij bleek bijzonder voor te komen in de Schlei.

We kregen een grote bakplaat met gegrilde vissen, allerlei soorten voor ieder een klein stukje om te proeven. Het was bereid met rozemarijn, tijm, roze peper, zwarte peper, grof zout, citroen en limoen. that's it. Er lagen wat lekkere geroosterde aardappels tussen. Het was SMULLEN. We hadden een heerlijke witte wijn erbij die perfect aansloot. Het was een duitse wijn. Grunderberger ofzo... Namen zijn niet echt goed blijven steken. Ik was overdondert van de manier waarop het hier ging. Zo gemoedelijk, huiselijk, betrokken en vooral lekker en vers.

De manier waarop het hier ging kleinschalig, en vooral voor kwaliteit heeft mij weer doen twijfelen of ik niet een keer wat moet beginnen. Maar vooralsnog is dat een verre droom. Als je ooit in de buurt van Kiel of Flenzburg bent (grens gebied Denemarken Duitsland)is het zeker een aanrader.

De volgende dag voeren we met een zeer fijn gevoel en nog flink nagenietend terug naar Laboe, dit keer windje 6, super snel 8 knopen in 3,5 uur waren we weer in Laboe. Top daagjes zo. Fijn zeilen, goed eten en Kafka op het Strand uitlezen!