zondag 7 februari 2010

Arretjes Cake

Als er iemand jarig is moet het gevierd worden. Iedereen heeft zijn lievelings gebak. De mijne is Arretjescake. Een recept van mijn oma. Elk jaar maakten we samen de Arretjescake. Het was altijd fijn om mijn oma te helpen in de keuken. En zeker bij Arretjescake. Dit is een chocoladecake met koekjes.Ik moet je wel waarschuwen, dit is verslavend, vet, ongezond, maar je wordt er owww zooo gelukkig van. 
Elke verjaardag hadden we een Arretjescake, 1 keer niet en iedereen was sip.
Arretjescake komt van Arretje Nof, de oude vet fabriek uit Delft (Calvé). Met dit vet kan je de lekkerste dingen maken en Nof deed dit voor in kleine stripboekjes. Ergens in de boekenkast slingert er nog een rond.  Gelukkig vond ik nog een plaatje op het internet. 


De Arretjescake is voor verjaardagen, anders mag ik m niet maken omdat dit eigenlijk een bak boter is met wat cacao.


Ingrediënten


300 gram suiker
4 eetlepels cacao
1 ei
1 pakje boter (gesmolten)
1 pak maria biscuitjes (de meest simpele kaakjes die er te koop zijn)




Smelt de boter op een zacht vuurtje in een steelpan. In een grote bak gaat de suiker en de cacao, meng dit eerst door elkaar, voeg dan het ei toe. (Het rauwe ei is ja een rauw ei... ik maak me hier nooit zorgen over, maar je kan tegenwoordig ook gepasteuriseerde eieren kopen als je hier je wel zorgen over maakt. ) Mix dit zodat het ei een glanzende chocolade suiker maakt. Voeg nu de gesmolten boter toe, meng dit door elkaar tot de boter helemaal in de chocolade massa is opgegaan. (PROEF DIT MAAR EENS)


Nu komt het leuke klusje waar ik als kind helemaal los op ging. Het pak koekjes. Deze koekjes moeten kapot. Dit kan op verschillende manieren. In een theedoek en deze vervolgens dichtbinden en hard tegen het aanrechtblad aan slaan. Je kan ook het pak koekjes dicht laten en een aantal  keren keihard op de grond gooien en je kan (en dat vond ik ook heel leuk) elk koekje stuk voor stuk in vier stukjes breken. Ze moeten niet te fijn worden, geen gruis, maar een koekje in zessen ongeveer.


De koekjes meng je door de chocomassa, giet deze chocokoekjesmassa in een cakevorm en druk dit goed aan. Nu komt het moeilijkste van het recept.... zet de cakevorm met aluminiumfolie overdekt in de koelkast en wacht, en wacht, en wacht en wacht. Hij moet hard worden in de koelkast 5 uur, in de diepvries gaat t iets sneller maar dan nog duurt t 2 uur.


Om de Arretjescake uit de vorm te halen is het makkelijk om de cakevorm even in heet water te zetten. Dan smelt de boter weer een beetje en floept hij er zo uit.


Nogmaals kijk uit.. verslavend.. alleen voor verjaardagen! Gelukkig is mijn mamsje deze week weer jarig, dan mogen we weer! en daarna weer naar de sportschool.






DE FOTO KOMT VAN DE WEEK WEL!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten