zaterdag 27 februari 2010

Baar maaltjes

Mijn schoonzusje is een bollie, ze heeft een buik die er uit ziet als of hij niet van haar is. Dat geeft waarschijnlijk ook aan dat het kindje in haar buik het binnenkort heel goed zelf aan kan. We zijn in volle verwachting... natuurlijk zijn mijn broer en zn vriendinnetje in volle verwachting en zitten wij 2de en ik misschien zelfs als tante 3de rang... maar de verwachting is VOL.. We kunnen niet wachten. De grootoudjes in spee komen elke keer ze kunnen even kijken hoe het er mee staat. Ik kom ook steeds even kijken en elke keer als mijn moeder en ik langs komen voeden we Lotte pruimen en prei taart. De laxerende werking zou het bevallen kunnen stimuleren. Dus kapucijners met spek, chilly con carne, bruine bonensoep, sinaasappels persen, pruimen en vijgen. Aanstaande vrijdag is het zover dan zijn ze uitgerekend... maar woensdag is mijn moeder jarig.. Het zou toch niet dat mijn nichtje en mijn moeder geboortedagsmaatjes worden... Help t me hopen! Het beste verjaardagskado voor mijn moeder!
Vrijdag gaan we ook vieren. Met een preitaart. Het werkte bij mijn tante en haar eerste kind, mijn nichtje. Dus wie weet werkt het nu bij Lotte!


Preitaart met ham


IngrediĆ«nten 


deeg


of makkelijk deeg 
Hartige Taartbodem van Koopmans uit het vriesvak


Prei
Ham blokjes
3 eieren
kookroom light
Geraspte Emmentaler kaas 
Zout en vers gemalen peper
snufje nootmuskaat


Maak het deeg.


Rol het deeg uit en leg het op de plaat of in de taartvorm. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Dit voorkomt dat het deeg gaat rijzen. Doe de bodem in de oven, ja nog zonder de vulling. Als je de bodem eerst voor bakt, wordt deze 1) gaar 2) knapperig 3) zalig.
Vervolgens snijd je de prei in ringetjes (mag best een beetje dik). Bak in een koekenpan de hamblokjes krokant en voeg de prei erbij. Kluts de eieren goed door, giet de room erbij. Doe hier de 2/3 van de geraspte kaas en het zout en peper bij. 
Haal de bodem uit de oven en verdeel de prei/ham over de bodem. Giet dan de ei/kaas/room erover. 
Dek het af met de overige geraspte kaas een snufje nootmuskaat.
Bak de preitaart af in de oven.


Easy, nu maar hopen dat tie werk! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten