zondag 3 januari 2010

Ziek op de bank met Nigella


Afgelopen jaar had ik heel wat momentjes dat ik dacht was ik maar ziek. Even geen werk, een goed excuus om lekker in je bedje te blijven liggen en niks te kunnen dus niets te hoeven.
Tot de maandag voor kerst. Een broodje kaas gaf me een stomp in m'n maag en de geur van melk was al te veel om onpasselijk van te worden.. De kerst kwam er aan en ik was ziek. En dat was NIET leuk. Buikgriep. Timing was slecht!! Kerst is toch het op een na leukste eetfeest van de familie. Ik bedenk meestal wat leuke gerechtjes, blader alle boeken door, scroll internet af, loop even over de markt.. ik kon het niet. Gedachte aan eten werd mij al te veel.

Na 24 uur niks binnen houden was het tijd voor herstel. Dus ik lag voor Pampus op de bank wat TV programma's te zappen. Heerlijk van digitale TV is dat er op elke zender wel kook programmas te vinden zijn. Naast de Nederlandse shows van Wie is de Chef? Go Go Kosher op de Joodse Omroep. Heb je nog het Ready Steady Cook op de BBC. Masterchef is de nieuwste hit op rtl. en nog vele anderen. Koken is hot je kan er 1001 shows van maken. En dan heb je nog de grote chefs die een show hebben Gordon Ramsy, Jamie Oliver... en Nigella Lawson.

Ik hou van Nigella Lawson(www.nigella.com), niet alleen om haar recepten. Vooral ook omdat zij een geweldig mooie vrouw is van een maatje meer (like me), maar voornamelijk omdat zij koken zo sensueel maakt. Ze gebruikt haar handen, vingers, mond. Alles moet geproefd worden. Alles wordt ook met goede ingrediënten gemaakt. Liever een klein beetje pittige echte parmasan dan 400 gram smaakloze dieet kaas. Haar recepten zij maakt zien er misschien niet al te hoog staand uit maar juist voor thuis met vrienden en het dagelijkse. Tegelijkertijd zie je de geuren, kleuren en texturen van het eten van het scherm spatten. Alles bij haar moet ook makkelijk, snel en lekker zijn. En dat is ook zo.
Omdat ik door mijn griep niet te veel voorbereidingstijd had en ook geen puf had om veel te browsen in boeken en online, heb ik een recept van Nigella gebruikt.
CHOCOLADE POTJES....
makkelijk lekker en vooral SNEL
check haar site http://www.nigella.com/recipe/recipe_detail.aspx?rid=147 of neem mijn receptje

100 gram pure chocola (70 % cacao)
100 gram boter in bokjes gesneden
200 gram suiker
4 verse eieren
4 eetlepels bloem
een kwart theelepel bakpoeder
snufje zout

Doe de chocolade en de boter samen in een glazen kom en zet dit 2 minuten in de magnetron om te laten smelten. Uiteraard kan dit ook au bain marie.

Doe dan 200 gram suiker in een kom en klop hier 4 verse eieren door heen. Hier kan dan langzaam de bloem, het bakpoeder en snufje zout bij. klop dit even goed door. Er ontstaat een gladde massa. De chocolade en boter is gesmolten. Roer dit even goed door elkaar zodat de chocola en de boter elkaar hebben opgenomen. Giet de chocolademassa bij de suiker, eieren en bloem en roer dit even goed door elkaar met een garde.

Dit mengsel giet je in 8 kleine ovenvast bakjes. Deze gaan 20 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden.

Ze rijzen en worden krokant... Dit is heerlijk. Het is even spelen met de tijd, een minuutje korter kan er voor zorgen dat de binnenkant van het krokante chocolade potje nog smeuïg is... EEN AANRADER!

Tijdens de oven tijd kan je nog wat witte chocolade smelten, 75gram met een klein scheutje water in de magnetron doen of au bain marie. En hier door een pakje handgeklopte lobbige slagroom scheppen. De slagroom blijft vloeibaar en dit kan je over de chocolade potjes gieten. Heerlijk met een frisse framboos of wat bosvruchten.


ERG verslavend, machtig, lekker. Dus zorg ervoor dat het hoofdgerecht niet te machtig is!
SUCCES



Geen opmerkingen:

Een reactie posten