woensdag 30 december 2009

Snapper met tomaat-venkel salsa





Op de Nieuwmarkt zit Tel, een visgroothandel. Hier verkopen ze VERSE vis. Echte VIS mannen met een hard accent, robuuste lijven en grote mannelijke handen helpen hier de mensen. Hun clientèle bestaat voornamelijk uit Chinese mensen die inkopen voor een van de vele restaurants rondom de Nieuwmarkt. Tel is Het viscentrum van de Chinese buurt.

Gister was ik hier omdat ik zin had in vis. Lieve vriendjes kwamen eten en er moest weer wat heerlijks op tafel gezet worden. Ik ging voor het mooiste visje in de zee. De Leen Red Snapper. Een vis uit de Caribische Zee. Rood met gele strepen. Prachtig. Meestal check ik vooraf de viswijzer, dit keer was ik het vergeten anders had ik ze niet gekocht. Want de viswijzer zegt... liever niet.

Als vooraf had ik bruscettas gemaakt van ciabatta met een tomatensalsa.
Als hoofd een snapper met tomaten-venkelsalsa en een pureetje van aardappel/aardpeer
Als toe een chocolade taartje met wittechocoladeroom en blauwe bessen.... recept hiervan volgt een andere keer. Dat verdient een eigen post!

Snapper
Ingrediënten:
3 kleine redsnappers
3 tomaten in kleine blokjes gesneden
1/2 venkel in even grote blokjes als de tomaat
2 teentjes knoflook
2 lente uitjes fijngehakt
blad peterselie fijngehakt
verse basilicum fijngehakt
sap van een halve citroen
lekkere olijfolie
zwarte peper
zout
aluminiumfolie

De snapper heb ik ingewreven met (lekkere) olijfolie peper en zout. De buikholte heb ik gevuld met een salsa van tomaat, ui, knoflook, venkel, verse basilicum, citroensap van een halve citroen en bladpeterselie. (uiteraard op een basis van olijfolie, zwarte peper en zout) De oven was voorverwarmd op 180 graden. De vissen heb ik op een bakplaat gelegd en afgedekt met aluminiumfolie. Zorg ervoor dat dit goed sluitend is maar dat er toch ruimte blijft onder het folie om de sappen te laten condenseren. Je kan ook per vis een vispakketje maken.
Dit ging tussen de 20- 30 min in de oven.
Wanneer de ogen van de vis bol en wit zijn, zijn ze klaar.

Tussen door had ik wat aardappels en aardperen geschild, deze gekookt in een pan met niet te veel water. Te veel water betekend smaak verlies, een klein laagje water met een snufje zout is genoeg. De aardperen zorgen voor een wat frisse smaak en een andere textuur aan het pureetje.
Even flink stampen met een stamper en 3 eetlepels crème fraish erdoor geroerd. Op smaak brengen met zout en peper uit de molen.

Met een frisse witte wijn van de Frattoria La Vialla www.la-vialla.com maakte het maaltje helemaal af!

Ik heb gesmikkeld en genoten van de avond! Lotte en Frank vonden t volgens mij ook lekker!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten