maandag 18 januari 2010

Paddestoelen met congac



Vanavond kwamen twee lieve collegatjes van me eten. Ik had van Marjolein een heel leuk kookboek gekregen met alleen maar paddenstoel gerechten. "De Zilveren Champion" Dat vroeg natuurlijk om een etentje uit het boek. Het boek gaat alleen maar over de allerlekkerste paddenstoel gerechten. De een wat ingewikkelder dan de ander, want het zijn alleen maar chef's die hun best hebben gedaan op een uniek gerecht.
Een sprak me meteen aan, alleen kan ik me niet zo goed aan gerechten houden dus heb ik het iets aangepast.
De patrijs is vervangen door een kip en de paddenstoelen mix heeft ook een andere bereidingswijze gekregen. Maar deze moet je echt proberen!!!


Ingredienten:
1 hele kip
olijf olie
peper zout
citroenschil van een biologische citroen
1 knoflookteen
een paar goede velletjes katenspek zodat de kip boven bedekt is


Om te beginnen met de kip. Ik heb al verteld van mijn fantastische kippenman aan de Postjesweg. Deze kippen smaken naar kip, niet naar water zoals van de AH. De moeite is het niet en het genot des te groter.
De kip heeft tijd nodig, liefst een uur in de oven. Dus ik heb de kip even ingewreven met olie, peper en zout en een knoflook teentje in de holte gestopt wat citroenschil erbij gedaan en vervolgens bedekt met katenspek. In de oven voorverwarmd op 190 graden en gewoon de tijd geven, min 50 min maar liefst langer.


Ingrediënten
Aardappels
Knolselderij
Spruitjes
Crème fraîche
Peper zout
Klontje roomboter


Naast de kip heb ik een stampotje gemaakt van aardappel, knolselderij en spruitjes. Deze combinatie kende ik niet, maar jeetje wat is dat lekker. De aardappels geven de rommige smaak, de knol geeft wat fris en het bittere maar ook zoete van de spruitjes. Een blokje roomboter en crème fraîche, peper en zout.


En nu waar het kookboek om ging, want dit bovenstaande is natuurlijk niet veel bijzonders... de paddenstoelen


Ik had een mix van champions, shi take en oesterzwammen gehaald op de Ten Katemarkt. Daar staat ook zo'n top marktkraam. Ze hebben allerlei vergeten groentes. Pastinaken, aardperen, truffelaardappels (deze zijn PAARS, prachtige schatten van de aarde), maar goed ik wijk af van mijn paddenstoelen. Deze groentekraam en nog eerder de leverancier van deze groente krijg later nog een eigen blog!


Ingrediënten
1 klein uitje fijngesneden
Shi take paddenstoelen
Champions
Oesterzwammen
roomboter om in te bakken
scheutje Truffelolie
Cognac
vers gemalen zwarte peper
snufje zout


Paddenstoelen scheur je, dus niet snijden, dit houdt de textuur van de paddenstoel goed en zo blijft de smaak beter. Het is me een keer verteld en ik geloof het. Het is ook nog makkelijker en een leuk werkje. 
Een klein uitje heb ik eerst aangefruit met in wat roomboter, vervolgens de paddenstoelen erbij gedaan. Het jammere van paddenstoelen is dat ze zo slinken, je denkt veel te hebben en eenmaal warm absorberen ze al het vet maar krimpen ze in een. Tip is dan ook niet te lang bakken maar wel lekker hoog vuur. Doe er veel vers gemalen zwarte peper over. Dit mag echt flink, peper en paddenstoel zijn namelijk beste vrienden. Een beetje zout. 
Als ze om en om gebakken zijn een scheutje truffelolie er over heen (niet te veel want truffel is een zeer overheersende smaak)
Vervolgens (... en nu komt het...) afblussen met een flinke scheut Cognac. De geur die hier van af komt is goddelijk. Als de alcohol verdampt is doe je er stiekem nog een klontje boter bij. Dit maakt de paddenstoelenmix romig. Haal het dan gelijk van het vuur. Ik heb de congac/paddenstoelen mix nog even bij de kip in de oven gedaan. Niet te lang, 5 min is genoeg! Even de smaken laten overspringen!


Het was zeer geslaagd. Ik weet niet precies hoeveel ik van wat heb gebruikt. Dit gaat vaak op gevoel... maar hier kan niet veel mis in gaan.
Eigenlijk een herfst maaltje maar de dooi zorgt wel voor wat herfstachtiger weer dus dat kon wel vanavond!
We hadden weer een top avond, met lekker eten en top gesprekken. Begeleid uiteraard door fijne wijn (arrogant frog, merlot) en als toet hele pure chocolade met espresso!
Avondje GESLAAGD!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten