zondag 3 januari 2010

Oud & Nieuw met Achterhoekse Knijpertjes

Knijpertjes zijn hele dunne koekjes. Het lijkt op het hoorntje van een ijsje alleen dan plat, knapperig, smakelijk, zoet, heerlijk. Voor mij smaken ze naar oud & nieuw. Mijn oma bakte ze altijd in 200 of 300 stuks tegelijkertijd. Wellicht overdrijf ik een beetje, maar toen ik klein was leken de stapels koekjes eindeloos hoog.
Elk jaar bak ik ze weer. Makkelijk maar een tijdrovende klus. Elk koekje moet apart gerold worden en vervolgens apart gebakken worden in een wafel ijzer. Dit is een perfecte bezigheid met kindjes of tijdens het bijkletsen aan de keukentafel.

Het recept is eenvoudig maar de merken van de producten zijn volgens mijn oma essentieel.

300 gram bloem
200 gram witte basterdsuiker
200 gram koude Blue Band boter in blokjes
1 ei
VEEL kaneel
een snuf zout

Alle ingriƫnten doe je in 1 kom en die kneed je met koude, droge handen tot een grote deeg bal. (Je kan ook de mixer gebruiken met kneed haken, maar kneden met de hand gaat vaak net zo snel en is ook nog lekkerder en minder afwas)
Van deze grote bal maak je vervolgens allemaal kleine balletjes deeg. Ter grote van een kleine gehaktbal. Het aantal balletjes wat je draait, is het aantal koekjes wat je maakt. Houd dit goed in de gaten, want van het deeg wordt gesnoept. Alles aan dit bakken is lekker, het deeg, de koekjes mmmm.
Vervolgens heb je het wafelijzer nodig. Dit is een gelijk ijzer waar je stroopwafels mee maakt. - -Mocht je deze nou zo snel niet in je eigen keukenkast kunnen vinden en niemand weet die er een heeft. Je kan deze balletjes vervolgens ook zo dun mogelijk rollen en in de oven bakken, vet dan de bakplaat goed in. Dit geeft alleen een heel ander effect. - -
Het wafelijzer moet heet zijn, maar niet op z'n hoogste stand staan. Ik zet hem altijd op 4 en later op 3.5. Ik weet alleen niet of dit een standaard is voor alle wafel ijzers.
Dan bak je de koekjes een voor een. Dep het vet weg met wat keukenpapier. Want de boter in de koekjes druipt er voor het koekje klaar is al weer deels uit. Dit zegt niks over dat ze niet vet zijn. Het zijn koekjes.
Met een kaasschaaf, schaaf ik ze uit t ijzer en leg ik ze op het koude aanrecht. Hier koelen ze af tot knapperige koekjes.

De Achterhoekse variant is dat je ze plat laat.

In Twente rollen ze er meteen een rolletje van. Door middel van het hete koekje over het handvat van een deegroller te vouwen. Dit is iets ander deeg wat ze er voor gebruiken, minder zoet en minder knapperig. Het effect hier van is dat je ze dan kan vullen met slagroom. Dat is dus een leuk alternatief.
Maar ik kom niet uit Twente, ik kom uit de Achterhoek! Dus ik laat ze plat. Ze zijn HEERLIJK en staan voor een goed nieuw jaar!
Gelukkig 2010 allemaal!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten