zondag 26 augustus 2012

Makreel maar dan vers!

Amazing Makreel salade
Vis, ik houd er van, je kan me er gewoon voor wakker maken! Maar net als met vlees hoef ik niet meteen allerlei rassen uit te roeien omdat ik het zo lekker vindt. Zo eet ik al een tijdje geen tonijn meer, met enkele sashimi uitzonderingen daargelaten. Ergens jammer, want verse tonijn vind ik heerlijk. Maar het is een overbeviste vis. Net als aal of wel paling. En van die laatste soort weten we nog niet eens hoe ze zich voortplanten.
Een vis die wel met een gerust hart te eten is, is makreel. Ondergewaardeerde vis, al zeg ik het zelf.
Vroeger thuis op zaterdag haalde m'n vader vaak een gerookte makreel. De hele koelkast rook er naar. De broodjes met mayo en komkommer waren altijd een ware traktatie. Ik was door de gerookte makreel nieuwsgierig geworden hoe een makreel ook wel weer vers smaakt.
Mijn Indische oma maakte er wel eens een pedis gerecht van, met veel pepers/sambal. Maar daar zitten zoveel kruiderijen en pepers omheen dat je de vis niet echt meer proeft.
Dus ik naar de visboer voor een makreel filet. Binnenkort wil ik wel leren hoe ik de vis zelf fileert, maar ik laat het voor als nog over aan de vakman. Want in deze vis zitten VEEEL graten.



Makreel met frisse salade
Ingrediënten
  • makreelfilet
  • melk
  • peper zout
  • boter

  • salade
  • komkommer
  • munt
  • platte peterselie
  • citroenrasp
  • citroensap
  • witte balsamico
  • olijfolie
  • brood
Maak eerst de salade. Lekker is om de komkommer in hele mini blokjes te snijden. Dit doe je makkelijk om eerst de schil van de komkommer er af te halen met een kaasschaaf en vervolgens met een scherp mesje allemaal sneetjes in de bovenkant te maken zodat je als je reepjes snijd er vanzelf mini blokjes afvallen. (foto's zullen dit wat illustreren)
pluk wat muntblaadjes, niet te veel en een handje vol platte peterselie en voeg deze bij de sla en komkommer. Rasp wat citroenschil erover en pers een halve citroen boven de salade er over uit. Wat olijf olie en witte balsamico azijn, peper en zout en tadaa de basis is klaar!
schil de komkommer

snijd de komkommer in zodat er blokjes ontstaan

snijd de peterselie en munt fijn

maakt de salade af met olie, citroenrasp,sap en azijn

Nu de makreel.

Haal de makreel even door de melk (hierdoor bakt hij wat mooier goudbruin)
Zet een koekenpan op het vuur om warm te worden. Doe er als deze warm is een grote klont boter in en een klein scheutje olijfolie. Laat het schuim wegtrekken en leg dan de vis eerst met zijn huid in de borrelende boter.

Het vuur mag dan wel zachter om de boter niet te laten aanbakken.
Gebruik twee (silicone) spatels om de vis om te draaien. Het is binnen 2 min gefikst!
Leg de vis op de salade met een beetje brood en boter en ware maaltijd. De vis is namelijk erg machtig dus al lijkt dit op een lunch gerecht, het is meer een avondmaaltje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten