zondag 26 augustus 2012

Ricotta maken is NICE


RICOTTA met koriander!
Bladerend in de Deliscious van juli2012, stuitte ik op geitenkaas ricotta. Jeej kaas maken en nog makkelijk ook en van geitenmelk. Echt allemaal goed. Kom maar op met dat experiment! Gister bij Deksels een kaasdoek gekocht, gewassen en nu zijn we er klaar voor, ik en mijn kaasdoek. Zelf gemaakte ricotta.
Geitenmelk is vooralsnog makkelijk bij de supermarkt verkrijgbaar of anders bij een biologische supermarkt of kaasboer of als je even een stukje bent gaan fietsen bij de Geitenboerderij in het Amsterdamse Bos. En het is ook nog stukken beter voor je darmen dan koeienmelk. Het heeft een korter verteringsproces dus beter, zegt men!


Maar ik geloof nooit één recept dus speurend op het web kwam ik verschillende filmpjes tegen die laten zien hoe je ricotta maakt. De één zegt kook de melk kort  (3 min) ,de ander zegt temperatuur altijd op 80 graden houden voor 10 min. Ik kijk als een laborant in de pan om te zien hoe het werkt. Ik ben van mening, langzaam is beter. Ik ga dus voor de niet kokende variant.
De wei moet zich scheiden van de wrongel. De wie is het water, de wrongel is de witte drap. En die drap is dus gewoon ricotta. :D Hoe makkelijk kan je het maken?! Melk, citroensap, zout en that 's it. Deze variant is met korianderzaad, zoals het recept uit de Deliscious! Maar dan wel 10 min op 80 graden ipv 3 min op 100 graden.

Verse ricotta met koriander
Ingrediënten

  • 1,5 liter geitenmelk
  • 1 tl zout
  • sap van 1 geperste citroen
  • geroosterd korianderzaad en een beetje geplet in de vijzel

Korianderzaadjes roosteren

Geitenmelk verwarmen met zout

Kaadoek
Verwarm de geitenmelk met een theelepel zout en het korianderzaad. Als je merkt dat de melk warm wordt schenk dan de citroen sap erbij. Je ziet dat de wei zich gaat scheiden van de wrongel. Laat het rustig op het laagste vuurtje 10 min warmen op 80 graden. Eventuele thermometer erbij is een zeer welkome vriend! (Heb ik alleen niet dus als het lijkt te gaan bubbelen roer ik er even in)


Citroensap bij de melk als hij warm is
Korianderzaadjes langzaam er door roeren
Schiften van de melk in wrongel en wei

De kaasdoek over een vergiet leggen met een pannetje er onder. Zo wordt de wei helemaal gescheiden van de overheerlijke zachte ricotta. De korianderzaadjes maken het een pittige ricotta.
Je kan de ricotta als het vocht er grotendeels uit is, in een leuke mal doen. Daar kan de ricotta dan in afkoelen. Wel met gaatjes raden ze aan... die heb ik alleen niet. Maar dat maakt het natuurlijk voor een leuk feest helemaal feestelijk!

Wrongel
Wei
Het is lekker bij een tomaten salade met basilicumolie of gewoon met brood. Of als vulling van ravioli... de mogelijkheden zijn weer eindeloos!
En met trots kan je nu zeggen ik maak kaas!
Ze zullen trots op je zijn!
Bijna ricotta

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten