zondag 26 augustus 2012

Polenta manie



Ik slurp altijd alllerlei kookmagazines in me op en zeker in de zomer maanden, want dan is er eindelijk even tijd en rust! Toevallig dit keer in dezelfde maand in twee verschillende bladen meerdere recepten met polenta gevonden. Maismeel pap dat op verschillende manieren te bereiden is. Delicisous had een heerlijke van volgens mij de Ozzy Bill. Net als vele mensen had ik een vooroordeel over polenta. Zo'n griesmelige drap, beetje dedder, en niet zo veel smaak. Tja... dat gebeurd wel eens met polenta.. Maar deze.. ECHT I AM HOOKED!
Zo erg dat mijn familie op vakantie gek van me werd als ze vroegen wat zullen we eten. Polenta, polenta, polenta, polenta, en tot op het moment dat ik het ze kon laten proeven begrepen ze er niks van. Maar volgens mij heb ik ze nu om!




Polenta met tomaten salade
 
Ingredienten
  • 200gr polenta meel (In Amsterdam is het in vele supermarkten verkrijgbaar, maar ook bij de Turkse winkeltjes en de biologische winkel. Ik kies het liefst de fijnste soort en voor de makkelijkheid ala minute!)
  • 2 theelepels zout
  • 1 liter water (kijk ook vooral even op de verpakking, soms wordt het ook met melk gedaan, kan ook 50-50)
  • Verse kruiden (salie, basilicum, rozemarijn of zelfs lavendel)
  • een half zakje pittige geraspte kaas
  • peper zout
vershoud folie
olie om in te vetten
schaal
 
Voor de salade
  • tomaten
  • courgette
  • kappertjes
  • ansjovis
  • handje vol basilicum blaadjes
  • citroen, schil van een halve citroen
  • citroen sap
  • witte balsamico
  • goede olijf olie
  • mozzarella
  • peper . zout
Pak een hoge pan waar de liter water ruim in kan. Polenta spat nog al. Kook het water met de twee theelepels zout, als het kookt doe je het polentameel erbij. Roer met een houtenlepen direct goed door. Je merkt gelijk dat het een dikkige griesmeel achtige pap wordt. Kijk op de verpakking hoe lang de polenta moet koken. Het gaat bubbelen dus blijf er bij en blijf ook vooral roeren. De snelle polenta hoeft maar 5 -10 min. Dan doe je er de kaas, de fijn gesneden verse kruiden en peper en zout bij. Roer dit weer goed door en proef maar alvast. Het is een romige griesmelige pap en lekker kazig.
Je zou hem zo al kunnen serveren maar lekkerder is nog als je het geheel even laat zetten.

Vet een schaal in, liefst een rechthoekige. Leg hier ruim vershoudfolie. Het mag goed uitsteken zodat je dadelijk de polenta ook ermee kan afdekken.Doe de polenta pap erin en laat het afkoelen. Dit heeft zo'n 40 min nodig.
Snij de polenta of in plakken van 5 cm  en gril deze in een grilpan zodat er mooie grilstrepen op staan of!
En hier ben ik echt gek op, snij de polenta in blokjes van 5cm bij 5cm en rooster deze in de oven krokant. Dit kan op een ingevette bakplaat in ongeveer 30 min. Keer ze wel na 20 min.

Deze krokante blokje polenta zijn wel wat anders dan de polenta pap die in de bergen van Italie geserveerd wordt.

Dit is met heel veel te combineren. Tuinbonen salade, bij een goede stoofschotel (dan zou ik wel weer de gegrilde plakken doen) en ook bij deze tomaten salade.

Snijd alle tomaten in gelijke stukjes doe dit in een mooie schaal. Maak met een kaasschaaf of een dunschiller slierten van de courgette en doe hier wat warm gemaakte olijfolie overheen. Hoeft niet heet te zijn maar wel goed warm (met een gekneuste knoflookteen en een stukje citroenschil is nog lekkerder). Hierdoor wordt de courgette zachter. Doe er een paar ansjovisjes door, de kappertjes en een goede hand vol basilicum een beetje fijn gesneden. De dressing maak ik even niet appart maar giet ik direct over de salade. Rasp van een halve citroen, (liefst biologisch en goed geboend), citroen sap (een halve is wellicht genoeg) een scheutje witte balsamico, peper en zout.
Scheur de mozzarella bol in stukjes  Een tip: investeer in goede mozzarella, echt Mozzarella di Buffelo is echt de moeite en niet van af te blijven!
Giet er een goede olijf olie over en de nog warme krokante polenta blokjes!

Heerlijk met een glas witte wijn in de zomer.
Voor de vleeseters, ook lekker met een stuk gegrilde kip!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten