donderdag 20 september 2012

3 keer Roti Koekoes

Indische Stoomcake
De Roti Koekoes van mijn neef Jurjen Daan
Dit is de cake waar ik altijd naar uitkeek als er een bijzonder feest was. Naast de spekkoek van mijn oma was dit toch wel een heuse traktatie.
Lang ben ik het recept kwijt geweest al wist mijn neef het blindelings te maken. Het Boekoe Bangsa Kookboek inspireerde me weer om Indisch te koken.Te ontdekken hoe ik zo dicht mogelijk bij de smaken van mijn oma kan komen. Recepten leken wel maar waren anders. Vooral deze stoomcake moest en zou ik weer vinden om vast te leggen en om mensen toch te laten proeven hoe het kan smaken. Ik ben in de boekenkast van mijn ouders gedoken op Indische recepten jacht!. Maar alle recepten zijn leuk, de krabbels van mijn oma zijn het beste!

Extra nodig:
Stoompan of Rijststomer
Bakpapier
Keukendoek
2 mengkommen
Mixer

 
De Roti Koekoes uit Boekoe Bangsa
Ingrediënten:sap van 1/2 citroen
3 eieren
250 gram suiker
1/2 theelepel zout
1/2 theelepel gister
3 zakjes vanillesuiker
210 gram patentbloem
1 eetlepel rum (of een anders maak je, bijvoorbeeld koffie of cacao)

Leng het citroensap aan met water tot 1/3 kopje. Mix de eieren en de suiker 15 minuten, voeg de vanillesuiker en de bloem zevend toe, voeg zout en gist toe en mix nog 10 minuten. Schenk het citroensap en de rum erbij.
Laat het water in de rijststomer even koken, schep het deeg in de met bakpapier beklede rijsstomer.
Bekleed de deksel met een keukendoek en leg de deksel op de rijststomer. Laat 20 minuten stomen. Schenk wat water in de pan zonder de deksel van de stomer te pakken en laat weer 20 minuten stomen. Voeg nog een keer water toe aan de pan en laat weer 20 minuten stomen. Open het deksel en prik met een saté prikker in de koek om te controleren of hij gaar is.
 
Toen ik dit las dacht ik... dat was toch anders?? Dus speurde ik verder...
 
Uit het Indische Kookboek van de Meisjesschool
Ingrediënten
12 eieren
Suiker van het gewicht van 12 eieren
Meel van het gewicht van 6 eieren
1 stokje vanille
De 12 eierdooiers met suiker samen draaien, voeg er daarna het meel, het geklopte eiwit en de vanille bij. Laat nu dit deegbeslag ongeveer in een half uur stomen in een broedervorm.
 
Kijk dat zijn recepten waar ik wel van houd. In één zin wordt het recept uit gelegd. Er zit een verhouding in de ingrediënten en het is vet vrij.  Als deze dan klaar is wil je er wel heel graag een beetje boter opsmeren dat maakt het nog lekkerder.
Let wel even op dat je de stoompan wel bedekt met bakpapier en afsluit met een keukendoek. Zorg ook dat de deksel goed op de pan blijft.
Hoewel dit is wel de meest simpele variant van het recept. Want je kan het veel spannender maken. Mix een deel met cacao en maak het nog wat luchtiger door er een blikje 7up door heen te doen (GEEN SPA CITROEN... IEGG zei mijn oma altijd ALLEEN SEVEN UP ADOE ZEG)
 
En eigenlijk is het een geheim familie recept... toch kan ik het niet laten om te delen.
Ammie Fanny haar heerlijke Roti Koekoes met Seven Up.
Ingrediënten
4 middelgrote eieren
2.5 kopjes suiker
3 kopjes zelfrijzend bakmeel
een half kopje cacao
ruim 1 kopje Seven Up
Bereiden zoals het vorige recept maar zonder cacao. Het beslag in twee delen verdelen en door een deel de cacao mengen. Schenk deze twee kleuren deeg tegelijk als een vla flip in de stoompan. Vergeet dus niet de stoompan te bekleden met bakpapier. Stoom de cake in 30 minuten gaar . Met een saté prikker kan je kijken of de cake klaar is. Even geduld... laten afkoelen is het moeilijkste!
 
Vergeet dus niet als je m aansnijdt een beetje boter op de cake te smeren.. SMULLEN!
 
 
Ow en nog een paar tips van mijn tante. Na het lezen van mn blog kreeg ik nog meer recepten op gestuurd. Hele handige tips om de roti koekoes toch goed uit de stoompad te krijgen. Dit is de goede verhouding voor een kleine stoompan. 
Alie 's Roti Koekoes voor de kleine stoompan
Benodigdheden:
3 middelgrote eieren (kamertemperatuur)
1½ kopje suiker
2 kopjes bakmeel
1 eetl. kopje chocoladepoeder
klein kopje 7up
1 zakje vanille suiker
Eerst het eiwit stijf kloppen daarna het eigeel erbij.
Vervolgens de suiker er goed doorheen kloppen.
Door een zeef het meel toevoegen.
Voorzichtig omroeren met een lepel of voorzichtig met de mixer mengen.
Daarna het kopje seven-up toevoegen.
Iets van het beslag in een andere kom doen waarbij de chocoladepoeder
(door de zeef) gedaan wordt. (dan weer iets sevenup erbij doen om dezelfde dikte te krijgen)
Ondertussen de rijststomer vullen met water, normale hoeveelheid water, zoals bij rijst stomen.
 
Een schone theedoek in de stomer leggen met de punten over de rand van de pan.
 
Als het water kookt dan het vuur zacht zetten, het gele beslag in de doek gieten en vervolgens het bruine beslag er kris kras door heen gieten.
 
Het deksel op de stomer, de punten van de theedoek omhoog doen, om de rand van de pan nog een opgerolde theedoek knopen zodat er bijna geen stoom kan ontsnappen.
Ongeveer een kwartier het vuur iets hoger zetten, daarna nog drie kwartier op zacht vuur door laten stomen. In totaal een uur stomen. Let op dat de stomer niet droog staat.
Daarna de roti koekoes er voorzichtig uithalen. Als het goed gelukt is dan is de roti aan de bovenkant gebarsten. Is dit niet zo, dan heb je pech gehad, volgende keer beter, het is nog best te eten.
Je eet hem in plakken gesneden met een beetje roomboter erop.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten