zondag 30 oktober 2011

Pompoensoufflé

Het is herfst! Het Pompoen seizoen is geopend dus ik dacht ik gebruik de sociale media eens om geïnspireerd te raken wat nu te doen met Pompoen. Ik heb een tweet geplaatst op twitter en op de wall op Facebook en van alle kanten kwamen er suggesties over wat je kan doen met Pompoen. Van de klassieke soep tot de pumpkin pie, inspiraties van master chefs en zelfs een week later komen de suggesties nog binnen. #durftevragen #recept #pompoen blijkt het te doen!


Dus met dank aan Rens in dit geval kwam ik op een pompoen soufflé. Want ik heb nog nooit een soufflé gemaakt, ten minste niet een hartige. En ik hoor de meest uit een lopende horror verhalen over de misluk kans. Dus greep ik mijn nieuwste aanwinst uit de boekenkast. Het kookboek PLENTY, it's all about vegtables! Een prachtig kookboek van Yotam Ottolenghi. Hij  heeft het over de nieuwe vegetariër.. zelf is hij geen vegetariër maar maakt de heerlijkste gerechten met groenten. Een prachtige kookboek met mooie foto's en zeer smakelijke recepten. Dus ook deze. Hij noemt het de Halloweensoufflé en wat bleek gister was t Halloween, hoe toepasselijk. 


Pompoensoufflé van Ottolenghi maar ietsje van mij


Voor 6 ramekinvormpjes (dat zijn schaaltjes die in de oven kunnen)
Ingrediënten


1 middelgrote pompoen (fles pompoen is het lekkerste hiervoor) 350gr-450gr
boter
peper zout
bruine basterdsuiker


gesmolten boter om de vormpjes in te vetten
30 gr hazelnoten, gemalen in de keukenmachine


25 gr boter
25 gr bloem
2,5dl melk


2 grote scharrel eierdooiers
1/4 theel. chillipeper/chillivlokken
1 eetlepel majoraan
beetje rozemarijn
beetje tijm
70 gr pittige chevre/ geitenkaas of elke andere pittige oudere kaas die je lekker vindt


3 grote scharrel eiwitten


potje zure room
bieslook
zout


Ja ja een lange lijst misschien in vergelijking met mijn andere recepten.. Maar het is de moeite!


Verhit de oven op 180 graden. Hak de pompoen in stukken, haal de zaden er uit. De schil kan er eventueel om blijven zitten maar mag er ook af. In een volgend pompoen recept laat ik wel zien/lezen hoe ik dat het makkelijkste doe. Het is namelijk erg makkelijk met het juiste gereedschap.
Leg de pompoen op een bakplaat die je eerst grof hebt ingevet met boter. Leg hier en daar een klontje boter tussen de pompoen parten, bestrooi met zout en peper en bruine basterdsuiker. Rooster de pompoen in 40-45 min gaar in de oven.


Zet vervolgens de oven op 200 graden en schuif de bakplaat hoog in de oven. Deze wordt warm en dat is goed voor het rijzen van de soufflés als ze er eenmaal in staan. (tip van Ottolenghi) De ramekins zet je koud.
Maal de hazelnoten tot een fijn meel. Ik heb ze op de markt gehaald, maar je kan ze ook van dr Oetker halen bij de supermarkt bij de taartbak afdeling. Vet de ramekins ruim in met gesmolten boter en doe de hazelnoot poeder erin en beweeg het rond zodat op alle wanden lekker een laag poeder zit... Dit is namelijk echt jammie. Ik ga t ook een keer met pistache proberen heb ik me bedacht of pecan.. ERG LEKKER ook.
Maak vervolgens een roux van de boter, bloem en melk. Een roux maak je door in een steelpan de boter te smelten op middelhoog vuur, de bloem er bij te doen met een houten lepel te roeren en een minuutje door laten garen. De bloem moet namelijk gaar zijn. Vervolgens rustig, scheutje voor scheutje de melk erbij zodat er een dikke witte bechamelsaus ontstaat. Dit is de klassieke basis voor vele witte sausen en er zijn 1001 variaties mee mogelijk. 
De pompoen parten zijn onder tussen vast wel gaar. Doe ze in de keukenmachine en maak er een puree van. Haal als je de schil er nog niet af hebt gehaald deze er alsnog af voor je ze pureert. Doe hier de eierdooiers, de chilli, kruiden, de geraspte/ verkruimelde geitenkaas en een beetje zou door. Roer hier rust ook de bechamelsaus door. 


Klop de eiwitten stevig, maar niet droog. Vouw steeds een beetje eiwit door de pompoen puree. Gebruik geen houten lepel meer maar een silicone of een  metalen lepel. dit reageert namelijk niet op de eiwitten. 
Zorg dat het geheel luchtig blijft en ga dus niet hard roeren. 

Vul de ramekins tot 1 cm van de rant met de soufflé massa. Zet de ramekins op de hete bakplaat in de oven en bak ze in 14-17 min goudbruin. Als ze klaar zijn, zijn ze mooi gerezen en luchtig en het hartje is nog lekker smusshy. 


Roer als laatste de zure room met de bieslook door elkaar en serveer dit bij de prachtige bakjes voor oranje lekkerheid. 
Het is lekker om er een frisse salade bij te eten. Ik had mijn gasten een pompoenmenu beloofd dus ik had nog een kip in rode wijn pompoensaus en een pompoencouscous voor geschoteld die lees je later!


Fijne herfst!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten