maandag 9 januari 2012

Bakbanaan hapjes

Wat had een fijn avondje moeten zijn, oudejaarsavond. Gezellig met allemaal lieve mensen die lekkere hapjes mee nemen en dat we met veel bubbels en gebruis op het nieuwe jaar zouden proosten. Helaas was dit niet aan mij besteed want de avond voor oud en nieuw had mijn buik bedacht niet meer mee te werken. Ik werd ziek. Helaas pindakaas. Dus nu heb ik veel meer kleine gelegenheden nodig om die hele koelkast vol met potentieel heerlijke hapjes leeg te maken.

Hier hapje 1
Een bijzonder hapje, want niet iedereen weet wat je nou kan doen met bakbanaan. Bij de toko, de Surinaamse winkel of de Turk zie je ze wel liggen. Die grote, iets wat dikkere en ook vaak wat groenige bananenijs. Ze zijn hard en niet zoet...
Mijn oude huisgenootje Sara komt uit Colombia en zij heeft mij dit geleerd. Echt een heerlijk hapje als je veel vrienden op bezoek krijgt en iets bij een wijntje wil serveren. Een variant op het Indonesische maiskoekje of de Braziliaanse bacalhauergis (viskoekjes). En het is heel simpel te maken.


Ingrediƫnten
zonnebloem olie
bak bananen
mozzarella
zout
De zonnebloem olie doe je ruim in de wok of diepe hapjes pan. Als je een frituurpan hebt kan je ook de frituur aan zetten. Ik doe het gewoon in de koekenpan. De olie moet goed warm zijn, maar niet te. Als je er een houten lepel in steekt en er komen luchtbelletjes aan dan is de olie warm genoeg. 

Je snijdt de bakbanaan in stukken van 4 cm. Je bakt deze stukken in de olie tot ze aan weerszijde mooi goud bruin van kleur zijn. Ik schat als de olie op de goede temperatuur is zo'n 3 - 4 min.
Je haalt de bananen er uit en drukt ze met een achterkant van een steelpan plat tot zo'n 0,5 cm. Doe er wel even een folietje tussen dat werkt wat netter. 
Als je alle banaantjes hebt gebakken laat je ze goed afdruipen en zout je ze met zee zout.

Vervolgens doe je op elk banaantje een stukje mozzarella. Als je ze warm eet zijn ze wel het lekkerst! Eventueel kan je de bananen warm houden in de oven, tot iedereen er is en dan de mozz er op!
JAMMIE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten